We zitten er middenin, alhoewel precies vandaag het reces van het kabinet is afgelopen, dus lang zal het niet meer duren: komkommertijd. Deze periode, die een paar weken duurt, is altijd middenin de zomer. Het kabinet is met reces, de scholen zijn dicht, mensen zijn op vakantie en er gebeurt dus niet zoveel. Er is niets op tv (behalve dit jaar met de Olympische Spelen en B&B Vol Liefde voor veel mensen) en ieder onbeduidend nieuwsfeitje heeft de potentie om viral te gaan. Lekker rustig of misschien juist vreselijk saai. Maar waar komt het vandaan en in hoeverre hebben we er zelf invloed op?

De oorsprong van komkommertijd

Komkommers werden vroeger vooral in de zomer geoogst, in een periode waarin andere telers het rustig hadden. Daar zou het vandaan kunnen komen. Tegenwoordig oogsten veel telers bijna het jaar rond, vanwege de geavanceerde methoden die ze gebruiken én natuurlijk de glastuinbouw. En dan zijn er nog veel meer verwijzingen naar komkommers, maar ook augurken en zure bommen en zelfs kruisbessen, als je wereldwijd gaat kijken naar de weinig nieuwswaardige tijd tijdens de zomervakantie. Onze Taal heeft er een artikel over geschreven.

Self-fulfilling prophecy

Bij heel veel zaken in het leven is de vraag: hoe veel invloed hebben we er zelf op? Als we er al vanuit gaan dat er niets gaat gebeuren, gaan we zelf ook niet zoveel doen. Je kunt er ook gebruik van maken en júist aandacht genereren in die rustige periode. Er zijn namelijk altijd mensen die wél werken. Na twee tot drie weken zijn de meesten wel weer terug, tenslotte en zo is het op veel afdelingen stuivertje wisselen. De aandacht trekken kan dus ook een manier zijn om uhh aandacht te trekken. Achterover leunen tijdens komkommertijd is nooit een goed idee!

Nog meer mediaclichés

Een andere dag die groot is gemaakt door de media (en de bedrijven) is Black Friday. Doordat we allemaal bang zijn iets te missen gaan we júist dan scoren. En vergeten we zelfs te kijken of die aanbieding écht wel zo goed is. En de zwarte zaterdagen op de weg niet te vergeten. Er was er ooit ééntje, maar er zijn er nu meer gekomen, omdat we dan allemaal maar op andere zaterdagen gaan reizen. De andere dagen van de week kun je echter óók gewoon de weg op. Lekker rustig. Wij reden op dinsdag dit jaar. Dan heb je nog Blue Monday (ook terug te vinden in de uitdrukking ‘Een blauwe maandag’, die verwijst naar een onbeduidende periode), waarop we allemaal heel gedeprimeerd zijn. Dat heb je toch gewoon zelf in de hand? Zet een leuk muziekje op, pak er een reep chocolade bij (als afvallen niet je goede voornemen was, want anders ben je nóg gedeprimeerder) en geniet van je dag. Iedere dag komt maar één keer. Die ga je niet laten verpesten door de media toch?

De kracht van clichés

Je ziet dus hoe krachtig clichés zijn, zéker als de media ermee aan de haal gaan. En wij, volgzame schaapjes, gaan er massaal in mee. Mijn advies voor al die bijzondere tijdsaanduidingen zou zijn om er eens goed naar te kijken. Gaan we hier in mee? (kunnen we er iets uit halen, bijvoorbeeld door in te haken met een leuke post op de socials?) of gaan we er juist tegenin door een andere kant te laten zien. Ergens geven die clichés ons dus ook weer richting in het jaar. En dat is ook best een kracht!