We staan niet graag in het middelpunt van de belangstelling. Tenminste, veel van ons niet. Nuchtere Hollanders doen liever normaal, dan doe je al gek genoeg. Maar wie zegt dat het gek is om jezelf te laten zien? Vooral kleinere ondernemers en ZZP’ers worstelen ermee. ‘Ik heb toch werk? Waarom moet ik dan ‘reclame’ gaan maken?’
Natuurlijk is het zo dat je liever niet teveel van je kostbare tijd besteed aan social media of andere uitingen wanneer je het druk genoeg hebt. Sterker nog: als mensen de hele tijd overal zichtbaar zijn, vraag je je toch af of ze niet moeten werken? Maar als je níet laten zien dat je er bent, wat je doet en dat je daar goed in bent, zullen andere mensen dat ook niet zo snel weten. Dan ben je supergoed in wat je doet, maar slechts een fractie van je potentiële klanten zal het weten. Daarmee doe je jezelf en je onderneming tekort. Ooit gaat het van pas komen dat je jezelf hebt laten zien. Betere opdrachten, leukere opdrachtgevers, toffe projecten; wie zal het zeggen. Zorg er in ieder geval voor dat mensen weten dat je er bent. Je zult er geen spijt van krijgen en als je het netjes doseert heeft zelfs niemand er last van.
Hoe laat je jezelf zien?
Jezelf laten zien kan op heel veel manieren. Het begint al met ergens op komen dagen en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Zolang je er maar voor zorgt dat het bij jou en je bedrijf past.
Op je website
Ieder bedrijf zou een nieuws- of bloggedeelte op zijn website moeten hebben. Zo kun je regelmatig nieuws en andere updates delen over nieuwe klanten of opdrachten, nieuwe producten of diensten of branche gerelateerd nieuws. Of misschien heb je een portfolio dat je regelmatig aanvult met nieuw werk. Heel belangrijk, want zo zien (potentiële) klanten dat je lekker bezig bent. En niet alleen zij zien het, maar Google ook. En Google is dol op bedrijven die nieuwe content op hun website plaatsen. Je wordt beloond met een hogere ranking in de zoekresultaten. Hoef je niet eens voor te betalen. Alleen maar zorgen dat je unieke content plaatst met enige regelmaat.
Via social media
Een logisch vervolg, maar ook een aanvulling is je zichtbaarheid op social media. Wanneer je nieuws plaatst op je website, kun je dit meteen delen via je social media kanalen. Voor B2B organisaties is LinkedIn nog steeds heel belangrijk en voor B2C hangt het een beetje af van waar je doelgroep zich bevindt. Naast dingen van je website, kun je via social media ook lekker inhaken op feestdagen en alle andere dingen die we vieren tegenwoordig. Of je geeft een tip, plaatst een foto van dat teamlid of wint informatie in via een poll. Er zijn onwijs veel manieren om jezelf te laten zien, zonder expliciet reclame voor jezelf te maken. Alhoewel je dat laatste af en toe ook best mag doen hoor!
In online of gedrukte media
Blogs en vlogs, digitale magazines, zakenbladen, de krant, dorpsblaadjes; er zijn talloze media waarin jij jezelf kunt laten zien. Nieuwe samenwerkingen, een persbericht, een advertentie of een mooi artikel; er is altijd een medium dat bij jouw onderneming past. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van je eigen budgetten, maar schroom niet om jezelf eens te presenteren aan de buitenwereld. Zeker voor de dames die dit lezen: laat je zien! Mannen lijken dit makkelijker te doen, getuige de vele mannen in zakenmagazines, maar iedere ondernemer is het waard om zijn verhaal te delen. En je kunt altijd iemand vragen om je te helpen met het bepalen van een handige strategie hiervoor.
In real life
Jezelf laten zien in real life doe je als het goed is iedere keer dat je (potentiële) klanten, leveranciers, netwerkpartners of wie dan ook tegenkomt. Je bent je eigen visitekaartje. Dat geldt trouwens ook voor mensen die rijden in bedrijfsauto’s met bestickering. Let op met je rijgedrag dus! Maar áls je mensen spreekt, vertel dan ook trots over je bedrijf. Over die leuke opdracht die je mocht doen of die nieuwe klant die zo enthousiast is over je product of dienst. Ook op die manier laat je zien dat je goed bezig bent. En iedereen die je spreekt kan zomaar opeens weer zorgen voor nieuw werk in de toekomst. Jezelf laten zien is belangrijk en het mag!
Jezelf laten zien op z’n Hollands
We zullen nooit flamboyante mega-enthousiaste Amerikanen worden of excentrieke Aziaten (moet je eens kijken op YouTube Shorts voor de grap). Wij zijn nuchtere Hollanders die zichzelf gaan laten zien. Want dat je dat best mag doen, dat weet je wel na deze blog. Bescheiden enthousiasme mag, maar maak er een soort poldermodelletje van: gebruik een planning of contentkalender. Alles wat niet in real life is (alhoewel je dat er natuurlijk óók in op mag nemen) kun je hier plannen. Al post je maar één bericht per week (zoals ik) of één blog per maand, plan het in. Want als het ingepland staat, is de kans dat je jezelf gaat laten zien veel groter. Maak een schema, maak het inzichtelijk, brainstorm met jezelf of iemand anders en stap in die spotlight (of in de zon). Jezelf laten zien is goed. Het mag. Of eigenlijk: het moet. Je bent het aan je bedrijf verplicht.