De tijd gaat snel en de veranderingen in onze wereld gaan nog sneller. Inspirerend, frustrerend soms, maar het blijft zaak om zoveel mogelijk bij te blijven. Maar op de een of andere manier lijkt dat voor de kwaliteit van onze taal niet op te gaan. Bij blijven? Lekker laten hangen. Wie geeft er nog om foutloze teksten?

Nou, ik dus. En met mij miljoenen andere mensen. Wanneer je de krant leest of een vertaling van een boek, wanneer je tv kijkt of een video online, op reclameposters en andere visuele communicatie dan verwacht je geen spel- en taalfouten. Ze storen. Leiden af van de boodschap. En dat wil je toch niet?

Met aandacht

Hoeveel tijd steek jij in je social media posts, webteksten en andere uitgaande communicatie? Het lijkt erop dat veel bedrijven zich maar weinig tijd gunnen om, naast de inhoud, ook de tekst zelf te controleren. Alsof het gewoon geaccepteerd is dat een tekst vol spel- en taalfouten staat. Ook landelijke nieuwsmedia maken zich niet zo druk. In de kranten struikel je over de spelfouten en typo’s en in de ondertiteling bij een nieuwsitem zag ik laatst doodleuk staan: ‘Zij wilt…..’ Zij wilt? Daar word je toch wild van? Ik denk dan: welke stagiair zit daar op de redactie? Wat eigenlijk niet hoeft hè, want misschien doet de gemiddelde stagiair nog wel beter zijn best dan de redactiemedewerker die al jaren in het vak zit. Maar het feit dat dit er doorheen glipt, vaak door bezuinigingen (tijd is geld) vind ik onacceptabel.

Waar gaat dat heen?

Maar dat zijn nieuwsmedia. Die hebben niet per se klanten te winnen. Maar gebeurt dit in je zakelijke tekst, dan moet je je wel serieus achter de oren gaan krabben. Teksten vol fouten, doen weinig goeds voor je imago. Komt het doordat je geen tijd hebt, doordat je moeite hebt met de Nederlandse taal of…ja, waardoor eigenlijk? Je (potentiële) klanten zijn opeens meer bezig met zich afvragen wat eigenlijk jouw probleem is, in plaats van met wat je te vertellen hebt. Of wat je van hen vraagt. Dat kan toch niet?

Foutloze, goed geschreven teksten:

  • laten je intelligenter lijken (of bewijzen dat je het bent)
  • geven je een serieuzere uitstraling
  • voorkomen miscommunicatie
  • mogen niet ontbreken in jouw uitingen.

Maakt niets uit joh!

Jij wilt serieus genomen worden, goed voor de dag komen én nieuwe klanten bereiken. Dan is het belangrijk om actie te ondernemen. Op alles wat je doet.

  • Laat je teksten checken door een collega en zorg dat je collega’s dat ook bij elkaar doen.
  • Huur een tekstschrijver in. Desnoods alleen voor een laatste redigeer rondje.
  • Of laat een tekstschrijver alles doen, zodat jij je kunt focussen op de dingen waar je wél goed in bent.

Bedenk je vooral wat je beter niet kunt doen. Niet iedereen is goed in teksten schrijven. En niet iedereen is goed in wat jij doet. Maar verpest het niet voor jezelf. En gebruik geen hij of zij wilt. Alsjeblieft!

‘Oh, schoenmaker? Blijf bij je leest!’