Ondernemers spreken over ondernemen, dat vind ik één van de leukste dingen om te doen. Daarom is het altijd een feestje om mee te mogen schrijven aan het magazine van het Westfries Ondernemersgala. Dit jaar wordt het Gala op 28 mei gehouden in Schouwburg het Park in Hoorn. Het is Westfriesland op z’n best en tegelijkertijd op z’n onnatuurlijkst. Mensen die je normaal gewoon op de werkvloer tegenkomt, zijn op hun paasbest uitgedost. Voor één avond gaan we met z’n allen op chique. Tijdens het Gala worden drie ondernemersprijzen uitgereikt: de Van der Valk Publieksprijs, de Rabobank Méérprijs voor de beste gevestigde onderneming en de WBG Groeiparelprijs voor aanstormend talent. De uitreiking wordt omlijst door een VIP diner, een wervelend programma en een goede afterparty.
Logistieke uitdaging
In de weken vóór het Gala verschijnt het Galamagazine, waarin alle partners van het gala, maar ook de jury en de organisatie aan het woord komen. Het thema van dit jaar is Las Vegas en dat is in het magazine van dit jaar niet te missen. Hélène de Bruijn maakte prachtige foto’s, helemaal in het thema. En ik mocht een groot deel van de teksten voor mijn rekening nemen. Ik schreef 17 artikelen en interviewde daarvoor evenzoveel mensen. Een logistieke operatie, want stap één is iedereen te pakken krijgen voor het interview, dán moet er een afspraak worden gemaakt voor dat interview en daarna moet je dat ook nog uitwerken én akkoord krijgen. Omwille van de tijd deed ik alle interviews digitaal, omdat het gewoon niet te doen is om overal naar toe te rijden, daar een half uur het interview door te werken, terug te rijden en het dan nog uit te werken. Dan zit je zo op twee uur werk per interview, wat betekent dat ik 34 uur aan het magazine zou hebben gewerkt. Dat verdien ik niet terug, en met andere opdrachten die óók in diezelfde periode liepen, moest ik slim omgaan met mijn tijd.
Toch weer gelukt
Maar goed, de interviews gingen soepel, ik had leuke gesprekken en de artikelen werden goed ontvangen. Altijd fijn, want ik ben ook maar een mens en je hoopt altijd de juiste rode draad uit het verhaal op te pakken. Het scheelt ook dat ik inmiddels heel wat mensen (en uitdagingen) al ken in de regio, waardoor je niet blanco een gesprek in gaat. En eerlijk, af en toe brak het zweet me uit hoor, want in 2,5 week tijd al die drukbezette ondernemers te pakken krijgen is niet altijd eenvoudig. Maar het is gelukt. Vóór de deadline kon ik alle teksten aanleveren bij Indrukmakers, dat de opmaak en druk verzorgde. En zo kwam het dat in mei de nieuwe Westfriese Zaken (waar ik ook altijd aan bijdraag) verscheen mét daarbij het glossy magazine voor het Westfries Ondernemersgala. Het blijft leuk om je eigen werk zo terug te zien op een opgemaakte pagina met prachtige foto’s erbij. Trots!