Wie heeft er geen blog? Nou, best wel wat bedrijven en vooral particulieren. Toch zou iedere organisatie een blogsectie op zijn website moeten hebben. Maar dan moeten we het eerst even hebben over de definitie van een blog.

Vijf redenen waarom je er één moet hebben

  • Dé manier om gratis je nieuws te communiceren of jezelf te presenteren aan een brede doelgroep
  • Een uitgelezen combinatie met social media om meteen bezoekers naar je website te trekken
  • Google is dól op nieuwe content op jouw website
  • Je kunt hem optimaliseren voor een specifiek(e) zoekwoord of -term (vindt Google ook leuk)
  • Een ideale opzet voor je nieuwsbrief

Dé manier om gratis je nieuws te communiceren of jezelf te presenteren aan een brede doelgroep</h3>

Of het nu een nieuwe product of dienst is die je aanbiedt, een project dat je wilt presenteren, een review die je wilt laten lezen of kennis die je wilt delen; een blog is het perfecte medium. Sec gezien is het gewoon de nieuwspagina van je website die je kunt gebruiken voor alles wat je kwijt wilt. Uiteraard doe je dat wel volgens een bepaalde strategie die afhankelijk is van het doel dat je wilt bereiken. Met een webshop waarmee je nieuwe producten wilt verkopen is dat anders dan wanneer je een dienstverlener bent die vooral wilt laten zien waar haar expertise ligt.

Een uitgelezen combinatie met social media om meteen bezoekers naar je website te trekken

Wil je meer actief zijn op social media, dan is het delen van je blog heel slim. Relevante content én een manier om bezoekers naar je website te trekken! En al dat verkeer rondom jouw bedrijf en je website, dat ziet Google ook weer als waardevol. Bovendien kun je eventueel andere bedrijven of personen taggen, wat weer helpt voor je bereik. Die socials kun je ook goed gebruiken voor kortere boodschappen, maar daar hebben we het een andere keer over.

Google is dól op nieuwe content op jouw website

Als jouw website regelmatig van nieuwe, unieke (dus zelf geschreven en niet gekopieerde) content wordt voorzien, wordt hij door Google gezien als relevant en actueel. En dat draagt bij aan een hogere positie in de zoekresultaten. Hoe vaker een website van nieuwe informatie wordt voorzien, hoe hoger hij zal eindigen. Daar hoef je helemaal niets voor te betalen verder.

Een blog kun je optimaliseren op een specifiek(e) zoekwoord of -term (vindt Google ook leuk)

Wil je gevonden worden op specifieke zoektermen? Ook daar kun je een blog heel goed voor gebruiken. Laat de zoekterm of -termen voldoende, maar niet overdreven terugkomen in de tekst en in de kopjes. Daarnaast zorg je voor rechtenvrije of eigen afbeeldingen (met de zoekterm genoemd bij de alt-tags) én kun je nog verwijzen naar partners of andere pagina’s of blogs met relevante informatie. Zo scoor je nóg meer punten bij ome G.

Een ideale opzet voor je nieuwsbrief

Wil je met enige regelmaat een nieuwsbrief naar je (potentiële) klanten sturen? Dan zijn je blogs een fijne basis. Waarschijnlijk ziet niet iedereen als je posts voorbijkomen, omdat het algoritme van een LinkedIn en andere social media niet altijd even goed te doorgronden is. Door in je nieuwsbrief de eerste alinea’s van je blogs op te nemen en je klant met een button door te verwijzen naar het hele artikel op je website heb je meteen meer traffic naar je website. Én een nieuwsbrief die vol staat met relevante informatie.

Structureer je blog

Sommige mensen hebben bijna dagelijks heel veel inspiratie voor nieuwe content. De meeste mensen echter juist niet. Daarom is het goed om je blogs (en eventueel andere posts) van tevoren uit te denken in een contentkalender. Hierin kun je voor een bepaalde periode opnemen wanneer je welk bericht gaat plaatsen. Al is het alleen maar het onderwerp waar je het over wilt hebben. Het helpt je enorm om structuur aan te brengen én te blijven posten. Hoe denk je dat ik op dit onderwerp kwam voor deze dag?