Je hebt vast weleens gehoord van een elevator pitch. Het idee is dat je, wanneer je met een grote investeerder (Bill Gates ofzo, ik noem maar een dwarsstraat) in de lift komt te staan en hij vraagt wat je doet, je je hele verhaal in één keer bij hem over de schutting kunt gooien. Vóór je boven bent gekomen met de lift. En dan hebben we het niet over een gebouw met 2 etages. Dan kun je net zo goed lopen. Maar goed een elevator pitch is dus jouw hele verhaal in pakweg 2 minuten. Korter mag, langer kan alleen als je in New York of Dubai bent.

De elevator pitch als startpunt

Ik gebruik de elevator pitch altijd als basis wanneer ik voor nieuwe opdrachtgevers ga werken. Na een kennismakingsgesprek voeg ik alle basisinformatie samen tot de pitch. En als de opdrachtgever zich daar in kan vinden, ga ik verder met dat verhaal. Dan weet ik zeker dat alle feiten kloppen én dat de toonzetting past bij wat mijn opdrachtgever zoekt. Voelt goed voor beide partijen. Dit stukje tekst kun je namelijk ook prima verwerken in een bedrijfspresentatie of je gebruikt het op een netwerkborrel.

Een pas op de plaats met de elevator pitch

Een ander voordeel van deze aanpak, is dat ik jou als opdrachtgever een spiegel voorhoud. Dit is wat ik zie en wat jij zegt te doen. Maar als je die tekst voor je neus hebt, kan het best zo zijn dat het je aan het denken zet. Is dit wat ik ben? Is dit wat mijn bedrijf is? Wil ik dit uitstralen? Zo is de elevator pitch, behalve superhandig voor in de lift, ook een heel mooi moment om eens even stil te staan. Bij jezelf en je bedrijf. Doordat je je bedrijf opeens heel klein ziet, in 2 minuten tekst, heb je de kern weer even voor ogen. En daar kun je prima op verder bouwen. Net als ik dat voor jou kan doen als we een pitch hebben waar we allebei blij van worden!

Meer weten over een elevator pitch of meteen een afspraak maken?