Westfriese Zaken is al jaren hét ondernemersmagazine voor Westfriesland. Het magazine brengt nieuws van ondernemend Westfriesland, afgewisseld met advertorials van bedrijven die iets willen delen en nieuws van de ondernemerscollectieven in de regio. Sinds mijn beginjaren als tekstschrijver, toen ik nog bij Van Soelen Communicatie werkte, heb ik artikelen geschreven voor het magazine. Het blijft leuk om de passie van ondernemers te vertalen naar geschreven tekst. En het mooiste is het natuurlijk wanneer ondernemers zichzelf ook écht herkennen in het verhaal. Als dat niet zo is, is mijn werk nog niet klaar.

Hoe ik schrijf voor Westfriese Zaken
Mark, de bladmanager van Westfriese Zaken benadert me voor artikelen en vervolgens neem ik zelf contact op met de ondernemer om een afspraak te maken. Meestal voer ik deze interviews telefonisch of via Teams, omdat dat nu eenmaal efficiënter is. Af en toe spreek ik af op locatie, omdat er niets leukers is dan een bedrijfsbezoek. Ik werk het artikel uit en stuur het áltijd ter akkoord naar de ondernemer. Ik heb een hekel aan fouten in gedrukte media (je kunt het tenslotte niet even aanpassen, zoals dat online wel het geval is). En ik wil al helemaal niet dat iemand achteraf niet blij is met zijn artikel. Gelukkig gaat dat altijd wel goed, zeker na een controlerondje. En na een akkoord gaat het artikel weer naar Mark, die ervoor zorgt dat het wordt opgemaakt en geplaatst in het blad en online.

Kleur bekennen, thema bepalen

Maar ik schrijf niet alleen in Westfriese Zaken via de bladmanager. De Westfriese Bedrijvengroep heeft ook iedere editie eigen pagina’s in het magazine. Dit zijn 6 eigen pagina’s in het blad. Daarnaast levert de WBG ook  het thema-artikel aan. Dit thema bepalen we samen met Mark en we laten het afhangen van het bedrijf dat op de cover staat. Zo stond Soci-Com op de cover van editie 1 en kozen we voor het thema All Inclusive. Voor de komende editie, die binnenkort naar de drukker gaat, staat Semwerkt op de cover. Zij laten bedrijven groeien met online marketing. Wij zien als WBG dat bedrijven veel uitdagingen tegenkomen als het gaat om groeien en dat die groeipijn dwingt tot innovatie, wat natuurlijk heel tof is. De komende Westfriese Zaken heeft dus als thema Oei, ik groei! Waarbij we ons uiteraard hebben laten inspireren door het gelijknamige boek.

Het verhaal van een ander

Wat ik leuk vind aan het schrijven voor Westfriese Zaken is het optekenen van de verhalen van ondernemers. Zij willen goed voor de dag komen in het magazine en in feite help ik hen daarbij. Zo kom ik in contact met heel veel verschillende ondernemers, wat over het algemeen echt heel erg inspirerend is. Dus nu weer snel verder, want de deadline nadert!